Teatr Muzyczny CAPITOL we Wrocławiu

Galeria

Zobacz także

Media o ukończeniu Teatru Muzycznego CAPITOL

Odnowione wnętrze CAPITOLU można obejrzeć w udostępnionym w sieci materiale TVP Wrocław; piszą o nim także gazety i portale internetowe. Zapraszamy do lektury!

System Phantom

Wysoce zaawansowany, cyfrowy system zarządzania i sterowania obwodami nieregulowanymi oraz oświetleniem. Każda instalacja może być specjalnie profilowana do indywidualnych potrzeb obiektu.

Nowa siedziba NOSPR, Katowice

LTT odpowiada za wykonanie całości technologii scenicznej w nowej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Opera i Filharmonia Podlaska

W Białymstoku powstał jeden z największych obiektów kulturalnych w Polsce. Konsorcjum pod przewodnictwem LTT wykonało w nim całość technologii scenicznych.

Opera Wrocławska

W 2004 r. LTT dostarczyło i wdrożyło kompletny system oświetlenia technologicznego sceny i projekcji multimedialnych w Operze Wrocławskiej.

MA Lighting

Firma MA Lighting International GmbH, założona w 1983 r. jest od początku swego istnienia wiodącym w świecie producentem systemów sterowania oświetleniem.

System grandMA2

Nowoczesny i zaawansowany system kompleksowego sterowania oświetleniem i multimediami. System sprawdza się w największych i najtrudniejszych realizacjach, kontynuując tradycję i filozofię systemu grandMA1.

grandMA2 light

Mniejsza wersja konsolety grandMA2

CompuRack

CompuRack to regulatory zaprojektowane jako niedrogie, niemodułowe rozwiązanie dla instalacji stałych.

Robert Juliat

Firma Robert Juliat od jej założenia w 1919 roku współtworzy historię branży utrzymując swoją wiodącą rolę, oraz nieustannie opracowuje innowacje i nowe technologie.

Alex 1117

Reflektor prowadzący z lampą halogenową 2000/2500W i kątami świecenia 7°-14,5°

Ginger 1417

Reflektor prowadzący z lampą halogenową 2000/2500W i kątami świecenia 13,5°-27°

ChromaBatten 100

ChromaBatten 100 to wysokiej jakości liniowe naświetlacze architektoniczne które z wielkim powodzeniem są stosowane w oświetleniu scenicznym. Mają długość 0.6 metra.

Christie DHD800

Christie DHD800 to projektor 1-chip DLP z dwiema lampami, uszczelnionym torem optycznym posiadający rozdzielczość HD oraz wymienną przez użytkownika tarczę kolorów składowych.

Pandoras Box DUAL Player

Pandoras Box DUAL Player to wersja zintegrowana ze specjalnie wykonanym komputerem, która udostępnia dwa niezależne wyjścia wideo oraz funkcjonalność oprogramowania z serii PB Player.

Pandoras Box Player PRO

Pandoras Box Player PRO jest najbardziej rozbudowaną wersją oprogramowania Coolux w serii PB Player.

Rodzaj realizacji:

Miejsce realizacji:

20 miesięcy prac remontowych, konserwatorskich i modernizacyjnych. Taki czas był niezbędny, aby stworzyć niezwykłe połączenie odrestaurowanej ekspresjonistycznej architektury z nowoczesnymi systemami do produkcji wydarzeń teatralnych. Technologię Sceny w budynku wykonało Konsorcjum Technologiczne w składzie: LTT (lider konsorcjum), M.Ostrowski i Promont.

Modernizacja Teatru

Całość prac podlegała projektowi konserwatorskiemu pod opieką Pani Anny Morasiewicz, która na podstawie archiwalnych opisów i fotografii zaprojektowała rekonstrukcję widowni Sceny Głównej oraz zabytkowego Foyer. Do oświetlenia tych przestrzeni zrezygnowano ze zwykłych żarówek, które zastąpiono energooszczędnymi diodami LED z płynną regulacją kolorów.

Od połowy lipca ekipy Teatru oswajały się z najnowocześniejszą sceną we Wrocławiu podczas produkcji spektaklu „Mistrz i Małgorzata”, którego premiera zainaugurowała obiekt 28 września br. Oprócz Sceny Głównej, z widownią mieszczącą blisko 800 widzów, wybudowano również, nieistniejącą przed przebudową, Salę Kameralną (na około 200 miejsc), przeznaczoną do mniejszych form artystycznych.

Szeroko rozumiana technologia sceny nie kończy się jednak na tych Salach i obejmuje wiele miejsc gwarantujących komfort przy kompleksowej produkcji przedstawień – do użytku Teatru oddano profesjonalne studio i reżyserkę nagrań, garderoby z systemem inspicjenckim oraz szereg w pełni wyposażonych sal prób: dwie sale baletu, sala chóru, aktorów i sześć sal prób indywidualnych – blisko 750 m2 dla prób. Dodatkowo wykonane zostały podstawowe instalacje, pozwalające korzystać z przestrzeni Foyer jako dodatkowego miejsca dla akcji scenicznych (oświetlenie, nagłośnienie, mechanika górna).

W ramach Technologii Sceny Konsorcjum uruchomiło systemy oświetlenia technologicznego i projekcji wielkoekranowej, sterowania oświetleniem i multimediami, system nagłośnienia, system inspicjenta i podglądu wideo oraz system mechaniki scenicznej.

Oświetlenie technologiczne i projekcja wielkoformatowa

Uzupełniające się systemy oświetlenia technologicznego i projekcji wielkoekranowej rozbudowały posiadany przez Teatr park urządzeń na potrzeby realizacji nowoczesnych widowisk. Park dostosowano do elastycznego zastosowania w ramach stworzonych systemów scenicznych, istnieje możliwość zabrania wybranych jego elementów do innych przestrzeni wraz ze spektaklem. Podstawowym założeniem systemów oświetlenia i projekcji była prostota i funkcjonalność, poparta znanymi i pewnymi markami urządzeń doświadczonych producentów.

W ramach oświetlenia dostarczono ponad 400 reflektorów (konwencjonalnych i inteligentnych), opartych w dużej mierze na urządzeniach duńskiej firmy Martin Professional MAC III, MAC 700 i MAC Aura) oraz francuskiej Robert Juliat (Lutin 306L, fresnel 329H, profile 711 SX2 oraz 614 SX, spoty prowadzące Alex Halo i Ginger). Dodatkowo, dla otrzymywania powtarzalnego i stabilnego barwnie światła zastosowano naświetlacze liniowe ChromaBatten 100 RGB+VW firmy Pulsar.

Na urządzenia projekcji wielkoekranowej złożyły się ekrany elektrycznie rozwijane (w tym 6 metrowy w Sali Kameralnej) oraz składany 11 metrowy ekran na ramie firmy Harkness Screen dla Sali Głównej, możliwy do zamontowania na dowolnej głębokości i wysokości sceny (w tym na proscenium) dzięki rozbudowanej mechanice. Jako projektory zastosowano 5 sztuk DLP DHD800 firmy Christie wraz z 4 jednostkami Pandoras Box DUAL Player firmy Coolux w wersji zintegrowanej z dedykowanym komputerem, pozwalającej na obsługę dwóch niezależnych wyjść wideo oraz zapewniającą funkcjonalność oprogramowania PB Player. Dodatkowo Teatr wyposażony został w zewnętrzny ekran LED o wymiarach 11,8 m x 1,8 m sterowany dedykowanym niezależnym komputerem i procesorem video.

Sterowanie oświetleniem i multimediami

Kompleksowy i wielozadaniowy system sterowania oświetleniem i multimediami został oparty o produkty firmy MA Lighting z uznanej na całym świecie serii grandMA2. Podstawą sterowania w CAPITOL-u są konsolety grandMA2 light i grandMA2 ultra light.

Jako backup zastosowano dwie jednostki grandMA2 RPU (replay unit). Sterowanie sygnałami wideo w ramach protokołu MA Net powierzono jednostce MA VPU. Decyzję o oparciu systemu o grandMA2 podjęto przez wzgląd na jego niezawodność, łatwość łączenia wielu urządzeń oraz swobodnego rozszerzania systemu.

Za oświetleniem technologicznym konwencjonalnym stoi 15 jednostek 24 kanałowych dimmerów CompuRack (2,4 kW na kanał) firmy Compulite oraz dużej mocy dimmer Actor 625 firmy Electron (6 kanałów po 5,7 kW).

Sterowanie oświetleniem widowni wraz z zarządzaniem zasilaniem i obwodami nieregulowanymi powierzono nowoczesnemu systemowi cyfrowemu z interfejsem graficznym Phantom – autorskiemu rozwiązaniu firmy LTT.

Nagłośnienie, system inspicjenta i podglądu wideo

Firma M.Ostrowski w ramach realizacji wdrożyła czuwający nad rozsyłaniem dźwięku w obiekcie cyfrowy system transmisji audio oparty na protokole DANTE, obejmujący wszystkie sale widowiskowe oraz sale Prób.

Do nagłośnienia Sali Głównej zostały wykorzystane urządzenia głośnikowe firmy TW AUDIO a Sali Kameralnej opiera się na zestawach głośnikowych d&b audiotechnik. System interkomowy zbudowany został na bazie systemu interkomowego firmy RIEDEL. Obejmuje on 2 sale widowiskowe oraz 17 stanowisk interkomowych (w tym stanowiska przenośne).

Mechanika sceniczna

Firma Promont odpowiedzialna za mechanikę sceniczną dostarczyła i zamontowała rozwiązania pozwalające w sposób dynamiczny i kompleksowy realizować potrzeby nowoczesnego widowiska, np. szybkie zmiany dekoracji, synchroniczną jazdę elementów, zmiany organizacji i przewyższeń sceny.

Scena Główna wyposażona została w rozległą mechanikę górną: 54 sztankiety (dekoracyjne i wzdłużne – w tym 3 pełniące funkcję mostów oświetleniowych), 28 wciągarek punktowych mobilnych – przejezdnych i na suwnicach (w tym 3 towarowe w kieszeni bocznej), 4 sztankiety kurtynowe na prowadnicach oraz most portalowy.

Dolna mechanika sceny została podporządkowana czterem dwupoziomowym zapadniom scenicznym z napędem hydraulicznym (każda o powierzchni 24 m2), służącym do zmiany poziomu sceny w zakresie od -4,5 m do +3,9 m, przewozu dekoracji, przejazdu wózkami bocznym i kasetą najazdową ze sceną obrotową (o promieniu ponad 7 metrów). Całość tworzy efektywnie 4 pełne poziomy inscenizacyjne z możliwością budowy i szybkiej zmiany pełnych zestawów dekoracji.

Dodatkowymi elementami Sceny Głównej są mechaniczne wieże portalowe pozwalające rozszerzyć/zawęzić okno sceniczne oraz wielopoziomowy magazyn prospektów z windą, pozwalający szybko i sprawnie zmagazynować podłużne elementy scenograficzne, bele materiałów, podłogi baletowe itp.

Sala Kameralna i Foyer zostały wyposażone w zestawy po 6 szt. wciągarek punktowych.

Na Scenie Głównej został wdrożony system sterowania i monitorowania urządzeni mechaniki sceny pozwalający na wykonywanie najbardziej skomplikowanych operacji w tym synchronicznych jazd elementów w czasie rzeczywistym.